woensdag 6 maart 2013

Respect Fair Play



Ondanks de overdosis aan voetbalwedstrijden zijn er gelukkig nog steeds van die avonden dat je zelfs je vrouw kunt overtuigen om iets voor zichzelf te gaan doen. Manchester United - Real Madrid is zo een gelegenheid. Normaliter weigert mijn TV beelden van deze twee ploegen te vertonen, (ik heb thuis niks te vertellen) maar zelfs die is om.

Je gaat ruim op tijd zitten, negeert het chauvinistische gebral van de Spaanse commentatoren over hun Real Madrid, waar meer buitenlanders dan Spanjaarden spelen, en hoopt op een prachtpot.
Gedurende de eerste helft krijg je inderdaad een topvoorstelling te zien. Het Theatre of Dreams maakt warempel zijn naam meer dan waar.

In razend tempo wordt de bal door beide ploegen beroerd en heeft niemand tijd om adem te halen. Kennelijk heeft de scheidsrechter daar ook problemen mee, en besluit in de tweede helft het tempo wat uit de wedstrijd te halen door Nani van het veld te sturen.

Mijn verbijstering maakt snel plaats voor een milde vorm van woede, omdat miljoenen liefhebbers voor de zoveelste keer worden betoeterd. Er zit immers een arbiter, ik geloof de 28e man, aan een beeldscherm die eenvoudig had kunnen aantonen dat Nani de aankomende Arbeloa niet had gezien en duidelijk voor de bal ging. Helaas mag dat niet.

Mijn gedachten gingen terug naar 2010 toen het Inter van Mourinho dankzij arbitrale dwalingen (Milito scoorde in buitenspelpositie 3-1 in San Siro en de 2-0 van Bojan in Camp Nou werd ten onrechte afgekeurd) de finale haalde.
Na de goal van mijn vriend Cristiano schakel ik over naar een ander kanaal.

Videobeelden zijn een gruwel voor Michel Platini, drievoudig Europees voetballer van het jaar, maar vooral de man die met 39 dode supporters onder zijn voeten in het Heizelstadion uitbundig zijn goal tegen Liverpool vierde. Wel heeft deze door de KNVB gesteunde bobo tot op de dag van vandaag de mond vol van respect, sacrebleu!

Michel behoort tot de middeleeuwse stroming die het charmant vindt als een scheidsrechter zich ‘vergist’. Inderdaad, tussen aanhalingstekens. Geregeld staat Platini met een belchinees in contact, die dagelijks door hun goksyndicaten worden voorzien van anonieme mobiele telefoons met 2 voorgeprogrammeerde nummers. 666A is voor Platini, 666 B voor Ome Sep.

Dankzij deze connectie weten bestuurders exact hoeveel er op hun bankrekeningen wordt bijgeschreven. Als dank voor het tegenhouden van videobeelden kunnen wedstrijden worden gefixt, en syndicaten betalen graag een commissie om dit zo te houden.

Toch pleit Platini voor Financial Fair Play. In dat kader ontzegde hij vorig seizoen Mallorca toegang tot de Europa League. Dat Real en United samen ongeveer 800 miljoen schuld hebben is een detail.
Zolang bestuurders van dit kaliber binnen de voetballerij op sleutelposities zitten, Respecteren zij alleen hun eigen Financial Fair Play. Iedereen ziet het, iedereen weet het maar niemand trekt zijn mond open. Bij deze roep ik op tot en wereldwijd protest tegen voetbalcorruptie. Eruit met die graaiende schavuiten!

Mocht dat onverhoopt geen succes worden, dan schud ik de laatste troefkaart uit mijn mouw:

Ik word supporter van een Pim Pam Pet club.

Met videoarbitrage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten